FOTKY Z KAZACHSTÁNU

Tuesday, September 23, 2008

Tour de Europe 2008

Zdravím vás všechny po dlouhé odmlce. Všem těm několika málo lidem, kteří snad ještě vydrželi občas kouknout na tyhle stránky, se omlouvám za dlouhou neaktivitu, ale letní sezóna je v plném proudu a tak nás žáci i zaměstnavatel nutí jít až na doraz normy a času mnoho nezbývá, o silách nemluvě.

Snad vám jako omluva postačí několik následujících článků o naší šestidenní cestě po Evropě, kterou jsme podnikli s Juditou, aby ona si nalétala hodiny a ja si od létání odpočinul. :-) Vzhledem k mému současnému návratu do tvrdé reality pracovního procesu budu přidávat jednotlivé dny postupně podle volného času, tak se na mě nezlobte a pro nedočkavce je odkaz na kompletní fotogalerii níže.

Fotogalerie Tour de Europe 2008.

Den první

Po několika dnech a probdělých nocích strávených plánováním traťi, vyhledáváním vhodných, volných a hlavně cenově dostupných hotelů (za ubytování budiž Juditě vystavěn pomník a složena hluboká poklona) jsme se konečně dne 8. září LP 2008 začali protloukat dopravní zácpou na letiště Benešov, kde jsme naskládali naše skromná zavazadla a asi 15 kg dokumentace do letadla C182 RG. Srovnali jsme to krásně, byli jsme rádi, že jsme se vešli.

Následoval jenom krátky přeskok do Brna, kde jsme provedli technické mezipřistání a doplnění paliva. Bohužel počasí nad Alpami si vybralo svou daň, a tak ze zamýšleného vyhlídkového letu skrz Alpy byl najednou IFR let těsně nad oblačností. Díky tomu, že plánek nám dlouho nechtěli schválit, padla naše představa, že složíme své hlavy této noci na letišti LDLO - Mali Lošinj. Následoval celkem hladký let do slovinské Portorože - LJPZ, odbavení a krátký přeskok podél pobřeží do Vrsaru - LDVR. Přivítal nás inžeňéééér Alex, starostlivý starší pán, bývalý kapitán Learjetu 35, který je na své tehdejší postavení náležitě hrdý, a také to dává najevo. Přikotvili jsme cessničku a zamířili na hotel. Vděčně jsme uvítali "plata za 2 osobe" plné ryb a mořských plodů a náležitě zmožení jsme se vydali naplánovat následující let a usnout spánkem spravedlivých.

Friday, July 25, 2008

HOT NEWS

Tak važení a milí věrní...
Předem se všem omlouvám za dlouho nečinnost, ale doufám, že následující aktuality vše napraví.

1. English grammar vs. Mr Ho**k aneb "he will must come again" je (NE)SPRÁVNĚ
Konečně mi došlo, že v některých případech není vhodné, stát si za svým názorem, o kterém je člověk skálopevně přesvědčen, a tak se na další pokus podařilo přesvědčit jistého pána a ten mi konečně přiznal ICAO úroveň.

2. Je nedostatek letadel ??!!

A mohl jsem udělat konečně udělat praktickou zkoušku IFR. Jak už tomu tak bývá, nikdy není nic tak jednoduché, jak bychom si to představovali. Protože v Aviatickém klubu v tuto chvíli je pouze jedno letadlo po IFR záletu, a to je k mé smůle vybaveno systémem Garmin 1000, tedy glass cockpit, což náš protiletecký úřad neuznává jako vhodné letadlo na IFRovou zkoušku. A tak nastal závod s časem, jak sehnat letadlo, certifikované pro IFR, dostat ho do Brna a odlétat s ním zkoušku. Jediné letadlo, které bylo dostupné, byl Piper Pa-28 OK-IFR z Benešova.
A následovalo přeškolení, respektive 2 okruhy s tímhle plyšákem...

Tohle letadlo je hezky řiditelné, poměrně aerodynamicky čisté, a tak moc nedeceleruje. Začínáte brzdit už v průběhu 3. zatáčky a docela nepříjemně u země dokáže plavat.

3. Praxe

Druhý den jsme s mou drahou polovičkou Juditou vyrazili v 8 ráno z Benešova do Brna, kde jsem se v 9:30 LT měl setkat s pány inspektory. Cestou do Brna jsem se v mezičase seznamoval s polohou všech potřebných ovladačů a přístrojů, i s letadlem samotným. Je to na řízení velice příjemná a pohodlná mašinka s cestovní rychlostí okolo 115 knotů, tj. přibližně 210 km/h.
Páni examinátoři bohužel dorazili později, než bylo domluveno, a tak už začínal náš časový rozvrh a vrácení letadla ve 13:00 LT do Benešova ztrácet na své reálnosti. Rád bych řekl, že se to nakonec povedlo...to by se ovšem nesměly na světě vyskytovat instituce jako AČR nebo bruselský CFMU. Když už jsme se konečně prokousali k plánování letu samotného, začal jsem plánovat let z Brna do Přerova, tam stay 30 minut na 2 sestupy a zpět do Brna. Tak jsem vytvořil plánek č. 1, načež volali profesionální obránci naší vlasti, že IFR lety nechtějí v Přerově ani vidět. No, nedalo se nic dělat, nastupuje kombinovaný let a plánek č. 2 s přechodem na VFR na NDB Holešov, 2 sestupy v Přerově za VFR a odlet zpátky do Brna s přechodem zpět do IFRu a další sestup v Brně. Jen co jsem plánek dodělal, volali z Přerova, že nějaká hodná paní se za nás přimluvila a že máme klidně přiletět za IFR. Hurá, ať žije původní plánek a varianta č. 3. Asi by to nebylo ono, aby se vše povedlo. V Bruselu nám na náš plánek zkusili trik nazývaný ruční oprava, jenže náš plánek statečně odolával a po 45 minutách čekání se vrátil ve své původní podobě.

Let sám o sobě začal asi 10 minutami čekání na holding pointu C dráhy 10. Ten den velmi ojedinělé, avšak záludné sluneční paprsky v kombinaci s omezeným větráním způsobily změnu klimatu v cockpitu ne nepodobnou rovníkové Africe. Konečně jsme dostali povolení ke vzletu a věci se začaly hýbat. Ti z vás, kdo si myslí, že už vše probíhalo snadno, jste na omylu...ihned po startu, ač jako let IFR, nás nechali se vizuelně vyhnout VFR provozu, který nás v dohledu neměl, což jaksi naprosto změnilo původní úmysly dodržet standartní odletovou trať, a tak nás jako omluvu začal řídící vektorovat a nechal nás prostoupat mraky, takže jsme se po chvíli ocitli na sluníčku krásně 300 ft nad oblačností. Moji radost z krasného výhledu ven ukončil na celý zbytek letu pokyn ke klesání do 4000 ft. Následovaly sestupy v Přerově a návrat do Brna, který se mi ATC snažilo zpříjemnit takovými bonusy, jako minimum clean speed, aby před nás nacpali B 737-400 ČSA a hned potom maximum speed, aby jsme se vešli před další B 737-800 Ryanair.

Nakonec vše dobře dopadlo, a tak už se těším na rozhodování pár feetů před DH.

Thursday, June 12, 2008

UNLIMITED!!!

Tak konečně je to tady..zrušena veškerá omezení, přiznána veškerá práva. Sice jsem se to ještě pořádně sám nenaučil, ale už můžu učit létat druhé beze všech omezení...(to je mi vás líto) :-)
Mé srdečné díky patří všem těm, kteří se mnou až dosud odhodlaně riskovali život. Věřte, budeme v tom pokračovat...

Friday, June 6, 2008

Psychodiagnostika

Tak tenhle název doteď neumím pořádně vyslovit, ale každopádně je to první kolo konkurzu k ČSA, tak doufám, že proběhlo v pořádku a v srpnu hurá do finiše..
Dvě takové milé paní či spíš slečny se tam snažily zjistit, zda jsem dostatečný cvok na to, aby jsem si za záda posadil 150 lidí a vyrazil riskovat jejich životy na druhý konec světa..